((فرانسوا ولتر))

من دشمن تو و باورهاي تو هستم، اما آماده ام در راه آزادي باورهايت، جان خود را فدا كنم.

۱۳۹۶ مرداد ۲۷, جمعه

حقوق نویسندگان در ایران

ماده ۱۹) هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد؛ این حق دربرگیرندهٔ آزادیِ داشتن عقیده بدون مداخله، و آزادی درجست و جو، دریافت و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق هر نوع رسانه‌ای بدون در نظر گرفتن مرزها می‌شود.
شواهد حاکی از آن است که طرح های تازه ای برای محدود کردن هر چه بیشتر عرصه فعالیت های ادبی، فرهنگی و هنری و آزادی های فردی و اجتماعی از سوی نهادهايی که خود را متولی این عرصه ها می دانند، در دست اجراست. ندادن مجوز کتاب، لغو مجوز اولیه و کسب مجوز برای تجدید چاپ آثاری که پیش از این مجوز دریافت داشته و برخی از آن ها به چاپ های متعدد هم رسیده اند، به عنوان نمونه های تازه ای از محدود کردن هر چه بیشتر آزادی اندیشه و بیان و اعمال شدیدتر سانسور ياد شده است
پيش از اين نيز، برخی از نويسندگان و ناشران، از سخت تر شدن قوانين ناظر بر چاپ و انتشار کتاب انتقاد کرده و هشدار داده بودند که تداوم اين وضعيت می تواند آسيب هايی جدی به وضعيت فرهنگی کشور و صنعت چاپ و نشر وارد سازد.
فیلترینگ سایت های اینترنتی، اعمال محدودیت و توقیف نشریات دانشجويی، اعمال سانسور در روزنامه ها و تهاجم به نهادهای مدنی از جمله تشکل های کارگری و دانشجويی از دیگر موارد تحدید آزادی های فردی و اجتماعی است.
ما خواستار اعلام همبستگی همه افراد، نهاد ها و سازمان های مستقل و آزادي خواه مي باشيم . 
نقض حقوق آزادي عقده و گفتار از سوي جمهوري اسلامي محكوم مي باشد..

هیچ نظری موجود نیست: