((فرانسوا ولتر))

من دشمن تو و باورهاي تو هستم، اما آماده ام در راه آزادي باورهايت، جان خود را فدا كنم.

۱۳۹۵ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

بازداشت فعالين مدني در فضاي مجازي و گرفتن اعترافات اجباري

روزانه شاهد اخبار دستگیری فعالین حقوق بشری و حتی کاربران معمولی و منتقد  در فضاي مجازي به جرم فعاليت و تبليغ عليه نظام  هستيم.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای دولتی جمهوری اسلامی ايران، اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان به نام «شاهین» را منتشر کرده است، اعترافاتی که به اجبار از او گرفته شده است .
باید توجه داشت که  اخذ و ضبط اعترافات اجباری از متهمان که در بازداشتگاه و بدون حضور وکیل انجام می‌شود امري غير قانوني و مهم‌تر از آن انتشار این اعترافات توسط رسانه‌ها حتی پیش از صدور حکم قضایی ، نقض حقوق این افراد و حيثت اجتماعي آنان به شمار مي رود . باید اشاره شود که در قوانین ایران دقيقا ذکر شده است که هر گونه اعتراف اجباری از متهم ممنوع می باشد ، اما این روند غیر قانونی در ایران همچنان ادامه دارد.
طبق کنوانسيون منع شکنجه و رفتار يا مجازات خشن، غير انساني يا تحقير کننده مصوب 10 دسامبر 1984/ قطعنامه شماره 46/39 مجمع عمومي سازمان ملل متحد قدرت اجرائي کنوانسيون، 26 ژوئن 1987هر عمل عمدي که بر اثر آن درد يا رنج شديد جسمي يا روحي عليه فردي به منظور کسب اطلاعات يا گرفتن اقرار از او و يا شخص سوم اعمال مي‌شود، شکنجه نام دارد. (همچنين) مجازات فردي به عنوان عملي که او يا شخص سوم انجام داده است و يا احتمال مي رود که انجام دهد، با تهديد و اجبار و بر مبناي تبعيض از هر نوع و هنگامي که وارد شدن اين درد و رنج و يا به تحريک و ترغيب و يا با رضايت و عدم مخالفت مامور دولتي و يا هر صاحب مقام ديگر انجام گيرد، شکنجه تلقي مي شود.

تا کنون سپاه پاسداران و نیروهاي متعلق به سپاه سايبري ایران و ارگانهاي امنيتي اطلاعتي،  چندین نفر را به عنوان ، ادمین گروه ها ، فعالین مجازي در عرصه حقوق بشر و فعالين مدني و حتی از کاربران معمولی دستگیر کرده و تحت فشارهاي روحي و جسمي فراوان اعترافاتي تهيه وتنظيم ميكنند كه با پخش اين نوع  اعترافات، نگاه عمومي جامعه را نسبت به اين دست از فعاليتها  خدشه دار مي كنند و موجب حراس أفراد جامعه از هرگونه إبراز بيان و عقيده در خصوص عملكرد دولت و حكومت مي گردد  كه این عينا به مشابه  نبود آزادی اندیشه و عقیده حتی در فضای مجازی برای جوانان و تمامی جامعه ایران می باشد .

طبق مادهٔ ۵

هیچ‌کس نمی‌بایست مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

جای تعجبی ندارد که ايت الاه محمدتقی مصباح یزدی، از مراجع تقلید، روز یازدهم بهمن ماه با ابراز نگرانی از تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات و گمراه کردن جوانان خواستار سخت‌تر کردن دسترسی به تلگرام و اینستاگرام شد، این مرجع تقلید همچنین از دولت انتقاد کرد و گفت دولت در مقابل این موضوع دلسوزی و عزم جدی ندارد.
همواره ميبايست به اين نكته توجه داشت كه آزادی اندیشه و عقیده و حتی آزادی بیان بايد  توأمان در زندگی و هم در فضای مجازی برای تمامی أفراد هر جامعه اي وجود داشته باشد و این اقدامات که از سوی چهار نهاد بیت رهبری، قوه قضاییه، حوزه علمیه قم و همچنین نیروی انتظامی،که طی سه سال گذشته،  به بهانه انتشار محتوای ضد انقلاب و ضد مذهبی بر شبکه‌های اجتماعی، درخواست مشابه و متعددی برای ایجاد محدودیت و یا بستن این شبکه‌های پیام رسان مطرح کرده اند كه نقض آشكار حقوق مردم در ایران می باشد .
روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، با تشریح جزئیات بازداشت ۳۲ شهروند ایرانی به دلیل مدیریت و یا عضویت در کانال‌های تلگرامی، اتهام آنان را «نشر اکاذیب، بر هم زدن نظم عمومی، ایجاد رعب و وحشت در مردم، اشاعه مضامین ضد فرهنگی و تشویش اذهان عمومی نسبت به انتشار موارد غیر اخلاقی و تبلیغات نامتعارف و غیرمجاز در حوزه اماکن عمومی» اعلام کرد و گفت که پرونده آنان در حال رسیدگی قضایی است.

همچنین طبق ماده  ۱۲

هیچ احدی نمی‌بایست در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله [و مزاحمت] خودسرانه قرار گیرد. به همین سیاق شرافت و آبروی هیچ‌کس نباید مورد تعرض قرار گیرد. هر کسی سزاوار و محق به حفاظت قضایی و قانونی در برابر چنین مداخلات و تعرضاتی است.


باید اشاره کرد که اپیلکیشن پیام رسان تلگرام کانال های ضد اخلاقی و پورنوگرافی را در صورت گزارش شدن رأسا بدون دخالت مقامات قضایی ایران مسدود می کند ، این پیام ها و دلايلي که از سوی مقامات جمهوری اسلامی انتشار داده می شود حتي بر أساس قوانين ايران ، ریشه ی دروغ دارند و عملا بر خلاف قانون جاري كشور ميباشد، وأين مسعله حاكي از آن است که جمهوری اسلامی  با هرگونه فعالیت مسالمت آميز و مدني ، فعالیت های حقوق بشری ، فعالیت هاي سیاسی و حتی از اتحاد مردمی براي فرهنگ سازي در زمينه هاي گوناگون كه فضاي مجازي محيطي مناسب براي رشد اين دست از فعاليت ها مناسب است، جلوگیری می کند .
گزارشگران بدون مرز در روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنتی، گزارشی منتشر کرده که در آن ایران به همراه چین، سوریه، بحرین و ویتنام پنج کشور دشمن اینترنت نام گرفته‌اند و همچنین مطابق گزارش خانهٔ آزادی که کشورها را بر اساس موانع دسترسی، محدودیت‌ها در زمینهٔ محتوا و موارد نقض حقوق کاربران دسته‌بندی می‌کند، وضعیت آزادی اینترنت در ایران به عنوان بدترین در جهان ارزیابی می شود .

همچنین با این عمل ، رعب و وحشت را برای جوانان در جا معه به وجود می آورند که تاثیرات بسیار منفی بر روی قشر جوان خواهد گذاشت چرا که این عمل جلوگیری از دسترسی به حتی پیام رسان هایی مانند تلگرام ارتباط جامعه ی جوان در فضای مجازی را نیز مختل می کند .

هیچ نظری موجود نیست: