((فرانسوا ولتر))

من دشمن تو و باورهاي تو هستم، اما آماده ام در راه آزادي باورهايت، جان خود را فدا كنم.

۱۳۹۶ فروردین ۱۸, جمعه

فرار دانشجویان به خارج از ایران برای تحصیل


متاسفانه ما شاهد هستیم بسیاری از دانشجویان ایرانی ما نه فقط خود آن ها بلکه جدیدا حتی خانواده های آن ها نیز آن ها را برای تحصیل به خارج از ایران می فرستند . البته اگر خانواده هایشان توان مالی داشته باشند و این نکته که تحصیلات دانشجویان به شیوه و شکل بهتری در خارج از ایران برای دانشجویان به وجود می آید بسیار خوشنود کننده است اما با فرستادن آن ها سوالی پیش می آید که چرا همچین اتفاقی رخ می دهد .
بگذارید اول از همه از شیوه ی تحصیلی و تدریس در ایران شروع کنم . متاسفانه شیوده ی تحصیلی به شکلی شده است که جوانان یعنی همان دانشجویان از تعداد نفرات کسانی که دنبال هدفشان باشد بسیار کم شده است و مقصد آن ها فقط به هر شکلی گرفتن مدرک تحصیلی می باشد و دلیل این امر نبود شیوه ی درست تدریس در ایران می باشد و همچنین اینکه یک آگاهی نسبی به وجود آمده برای دانشجویان که اگر مدرک تحصیلی را نیز بیگیرند متاسفانه بازار کاریابی بد شده است و کار کم است  . همچنین درس ها . درس ها بسیار تاثیر گذار می تواند باشد بر روی دانشجویان که متاسفانه ما در دانشگاه چندین واحد درسی دین و احکام اسلامی داریم و یا چندید درس دیگر که باید به اجبار به عنوان درس های عمومی دانشجویان آن ها را پاس کنند . جای تعجب نیست اگر درسی به نام حقوق انسانی و یا بخشی کوچک از حقوق بشر جزو درس های دانشجویان نیست و یا اینکه در درس های عمومی از بیانیه های حقوق بشری و قوانین بنیادین حقوق بشری اثری  نیست چرا که شیوه ی تدریس در جمهوری اسلامی بر طبق قوانین اسلامی بنیان شده است و حقوق بشری که در دنیا و یا کشور های آزاد وجود دارد تعریف نشده است  .
1.    در اعلامیه جهانی حقوق بشر ما داریم که می گوید  آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی‌های فردی صورت پذیرد.
ببینید همانطور که بیان شد باید بر پایه ی شایستگی فردی صورت بگیرد که متاسفانه در ایران بعضی درس ها واقعا شایسته برای یک فرد نیست . و حتی بهتر هست اینطور بیان کنم گاهی اوقات افرادی هستند که به صورت استسنا خیلی به ندرت دیده می شود که افرادی با دین مصیحیت  و یا بهایی در یک دانشگاه درس می خواند آیا باید این شخص واحد اسلامی را به اجبار پاس کند ؟! و یا حتی فردی در شناسنامه حتی مسلمان هست اما باوری به هیچ دین ندارد باید و باید این واحد ها را پاس کند و این اجبار در پاس کردن دروس اسلامی می تواند صدمه ی روحی به دانشجویان بزند . اشتباه نکنید بحث من و گفتار های من به معنای بد بودن اسلام یا دین نیست فقط از دید آزادی و حق انتخاب دارم صحبت می کنم
قسمت دوم ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان می کنه که
آموزش و پرورش می‌بایست در جهت رشد همه جانبهٔ شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروه‌های نژادی یا دینی و نیز به برنامه‌های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری رساند.
بله متاسفانه ما در ایران همانطور که اشاره کردم آموزش و پرورش به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروه‌های نژادی یا دینی و نیز به برنامه‌های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری نمی رساند که هیچ  ؛ بین ملت ها و مردم ها از لحاظ دینی فرق می گذارد و تبعیض قائل شدن را به دانشجویان آموزش می دهد  و حتی به شکلی توسط سیاست های دولت سعی بر این می گذارند که دانشجویان را به طرف سیاست ها خود بکشند شما می توانید ببینید که از همان ابتدا در مدارس ابتدایی دشمن سازی می کنند و به کشور های دیگر ناسزا می گویند که خود یک نقض حقوق بشر می باشد .
دلیل بعدی که می خواهم اشاره کنم مورد قبول نبودن مدارک تحصیلی ایران در دنیا می باشد که دانشجویات را به این فکر می اندازد که از ایران خارج شوند و روی به دانشگاهایی بیاورند که دارک معتبر تری دارند .
دلیل دیگر نبود آزادی برای  دانشجویان در دانشگاها می باشد
فشار سنگین از سوی بسیج دانشگاه ها ود- تخلفات اخلاقي:
3/
د - عدم رعايت پوشش اسلامي يا استفاده از پوشش يا آرايش مبتذل.
5/
د - عدم رعايت شئون دانشجوئي. 1. دانشجويان زن و مرد لازم است در کلاس هاي درس در دو رديف جداگانه بنشينند.
تبصره: هرگاه در دانشگاهي جدا کردن کلاس هاي مخصوص زنان و مردان ميسر باشد و مشکلي از لحاظ بودجه و کيفيت تحصيل به وجود نياورد کلاس ها بايد جدا باشد. . در محل هاي تردد و نصب اعلانات در دانشگاه ها، هرگاه احتمال ازدحام رود، بايد محل هاي جداگانه براي زنان و مردان در نظر گرفته شود.
5.
لازم است که دانشجويان زن و مرد از آزمايشگاه ها و کارگاه ها و سالن هاي تشريح و اتاق کامپيوتر و غيره حتي المقدور در نوبت هاي خاص و به طور جداگانه استفاده کنند.
6.
سالن هاي طراحي و مدل (آتليه ها) و خود مدل ها بايد منطبق با شوون اسلامي باشد و محيط کار حتي المقدور براي زنان و مردان جدا باشد. 7. دانشجويان زن و مرد لازم است در گروه هاي مجزا به کارهاي گروهي دانشجويي از قبيل انجام پروژه ها و طراحي و کارهاي عملي و مانند آن بپردازند، مگر اينکه مجزا کردن زن و مرد منجر به مختل شدن کار با تعطيلي آن گردد. 11. اماکن عمومي مانند قرائت خانه، کتابخانه و خوابگاه ها و اتاق هاي غذاخوري بايد از براي زنان و مردان جدا باشد يا براي هر جنس از نوبت جداگانه استفاده شود.
تبصره - براي اماکن ورزشي نوبت استفاده مردان بايد جدا از نوبت زنان باشد.
این ها تمامی قوانینی می باشد که در ایران باید به اجرا در بیاید در دانشگاه ها و این قوانین به جز صدمه ی روحی نقض فاحش حقوق بشر می باشد .

دلیل دیگر آینده ی دانشجویان می باشد . یک فرد جوان در یک جامعه ی بسته و محیط بسته در دانشگاه های ایران فضای بسیار بد و تاریکی را برایش به وجود می آورد و در این فضا این دانشجویان و جوانان باید به فکر آینده ی خود نیز باشند که بسیار سخت نیز می باشد . یک دانشجو و حال یک فرد جوان که می خواهد شروع به درس در دانشگاه ها کند قبل از هر چیز به آینده ی حود فکر می کند ، اینکه مدرکش معتبر نیست و یا شغلی وجود ندارد در ایران او را به این فکر می اندازد که از ایران خارج شود و به خارج از کشور برود تا تحصیل را در کیفیت بالا به اتمام برساند و همچنین ساخت یک زندگی با رفاه برایش فراهم شود . 

هیچ نظری موجود نیست: