((فرانسوا ولتر))

من دشمن تو و باورهاي تو هستم، اما آماده ام در راه آزادي باورهايت، جان خود را فدا كنم.

۱۳۹۴ بهمن ۲۸, چهارشنبه

20فوریه روز جهانی عدالت

به مناسبت بیستم فوریه روز جهانی عدالت اجتماعی اشاره‌ای خواهیم داشت به نواقضی که در کشور ایران وجود دارد .
در روز جهانی عدالت اجتماعی هدف اصلی توجه دادن و یاد آوری کردن مطالبی نظیر :
مبارزه با فقر، کار توام با حرمت فردی، جذب و هموندی اقلیت‌های مذهبی و قومی، رفع هرگونه تبعیض از زنان و کودکان و بهبود سیستم قضایی است .
گرچه در ایران به هیچ یک از این مطالب اشاره‌ای نمی‌شود و دولتمردان مردم را همچون برده برای منافع خود استفاده می‌کنند .
گسترش فقر، گرسنگی، تبعیض و نقض آشکار حقوق بشر توسط از جمله دولتمردان با نام برقراری نظم، از جمله مشکلاتی است که در ایران وجود دارد که البته مردم نیز در سکوت فرو رفته‌اند و چراکه فریاد عدالت را سریعاً سرکوب می‌کنند .
باید توجه داشت که رشد اقتصادی به تنهایی کافی نیست ما باید برای توانمند سازی افراد از راه ایجاد شغل شرافتمندانه، حمایت از راه تامین اجتماعی و تضمین اینکه ندای افراد فقیر و به حاشیه رانده شده شنیده شود، بیشتر کوشش کنیم . یکی از بزرگترین مشکلات عدالت اجتماعی بزرگ شدن شکاف بین ثروتمندان و فقیران جامعه می‌باشد . همانطور که می‌دانیم اقتصاد ایران به شکلی رو جلو می‌باشد که اکثریت مردم کشور دسته فقیر و تعداد اندکی را پول‌دار تشکل می‌دهد . این می‌تواند بزرگترین تخریب را به جامعه ی ایران وارد کند و دولتی همچون جمهوری اسلامی نیز راه‌کاری را برای این موضوعات در نظر نمی‌گیرد .
در این راستا بان کی بون می افزاید : روز جهانی عدالت اجتماعی برای تاکید بر توان همبستگی جهانی برای پیشبرد فرصت برای همه مردم گرامی داشته می شود.در ادامه آمده است: شرایطی مانند محل تولد فرد، محل اقامت وی، جنسیت و قومیت هرگز نباید میزانی برای درآمد یا فرصت های افراد جهت دستیابی به آموزش با کیفیت، مراقبت های سلامتی اساسی، شغل شرافتمندانه، سرپناه مناسب، دسترسی به آب آشامیدنی کافی، مشارکت سیاسی یا زندگی کردن بدون ترس یا خشونت فیزیکی و واقعی باشد . این در حالی است که مردم در شهر های کوچک و روستا ها حتی از تحصیل نیز بهرمند نمی‌شوند و یا در شهر های بزرگ کمبود کار نیز مشکل اساسی جامعه ی ایران می‌باشد .
مقوله ی عدالت اجتماعی با توجه به گسترش فقر و تمامی مواردی که اشاره کردم در حال کم و کم‌تر شدن می‌باشد .

امیدوارم روزی در ایران عدالت اجتماعی سرلوحه تلاش ها برای دستیابی به رشد پایدار و برابر برای همه مردم قرار گیرد و دولتی بنا شود بر پایه ی عدالت ، دولتی مردمی که دلسوز مردم باشد .

هیچ نظری موجود نیست: