((فرانسوا ولتر))

من دشمن تو و باورهاي تو هستم، اما آماده ام در راه آزادي باورهايت، جان خود را فدا كنم.

۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

نگاهی کوتاه به بخشی از نقض حقوق بشر در آبان ماه 1395

متاس
فانه ما در ایران با گذشت چندید سال و همچنین اعتراضات گسترده و پی در پی جوامع حقوق بشری ما هنوز شاهد نقض حقوق بشر درون ایارن می باشیم .
 در این پست کوتاه اشاره ای به اخبار و رخداد هایی که نقض حقوق انسانی در ایران می باشد را بیان می کنم . 

در آبان  ماه گذشته متاسفانه با اخبار بسیار زیادی  وجود دارد که نشانه گر نقض حقوق بشر درون ایران می باشد قبل از همه با امار اعدامیان شروع می کنم .

با توجه به اعلامیه حقوق بشر ماده 10 

هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند.
و همچنین

مادهٔ ۱۱

1.   هر شخصی متهم به جرمی کیفری، سزاوار و محق است تا زمان احراز و اثبات جرم در برابر قانون، در محکمه‌ای علنی که تمامی حقوق وی در دفاع از خویشتن تضمین شده باشد، بیگناه تلقی شود.
2.   هیچ احدی به حسب ارتکاب هرگونه عمل یا ترک عملی که مطابق قوانین مملکتی یا بین‌المللی، در زمان وقوع آن، حاوی جرمی کیفری نباشد، نمی‌بایست مجرم محسوب گردد. همچنین نمی‌بایست مجازاتی شدیدتر از آنچه که در زمان وقوع جرم [در قانون] قابل اعمال بود، بر فرد تحمیل گردد.
با توجه به این موارد باید اشاره کنم که این احکامی که حقوق انسانی را در ایران نقض می کنند با  متاسفانه بدون دادگاه های عادلانه وعلنی  در ایران برگزار و حکم صادر  می شود .
برای مثال :
انتقال ۵ زندانی جهت اعدام در ندامتگاه مرکزی کرج
 ۳ آبان ماه ۱۳۹۵: ۵ زندانی در زندان ندامتگاه مرکزی کرج که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.

سه زندانی در شیراز اعدام شدند

 ۳ آبان ماه ۱۳۹۵: حکم اعدام سه زندانی که با اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بودند در شیراز به اجرا درآمد.
سازمان حقوق بشر ایران:
دو زندانی در سلماس و دو زندانی در اهواز اعدام شدند

۴ آبان ماه ۱۳۹۵: روز گذشته دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان سلماس و دو زندانی با اتهام قتل عمد در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند.
اعدام ۵ زندانی در ندامتگاه مرکزی 

۴ آبان ماه ۱۳۹۵: پنج زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند.
اعدام سه تبعه ترکیه پس از سفر اردوغان به تهران

۶ آبان ماه ۱۳۹۵: سه شهروند ترکیه سال ۱۳۹۴، درست یازده روز پس از سفر رجب طیب اردوغان به تهران اعدام شدند.
اعدام دو زندانی در زندان سلماس

 ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۵: طی روز گذشته و روزجاری دو زندانی که با اتهامات مربوط به موادمخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان سلماس اعدام شدند.

اعدام سه زندانی در رشت و دو زندانی در خرم‌آباد

 ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۵: یک زندانی با اتهام قتل عمد (قتل ناموسی) و دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان لاکان رشت و همچنین دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان پارسیلون خرم‌آباد اعدام شدند.
اعدام شش زندانی در زندان مشهد

۱۷ آبان ماه ۱۳۹۵: شش زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌دار کشیده شدند.
عدام دو زندانی در زندان مرکزی مهاباد

۱۷ آبان ماه ۱۳۹۵: دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی مهاباد اعدام شدند.
اعدام دو زندانی در زندان قروه

 ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵: صبح روز جاری یک زندانی با اتهام قتل عمد و یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان قروه (کردستان) اعدام شدند.
عدام یک زندانی در قزوین و یک زندانی در ملأ عام مردم شیراز

۱۹ آبان ماه ۱۳۹۵: یک زندانی با اتهام قتل عمد در زندان مرکزی قزوین (چوبین‌در) و یک زندانی با اتهام تجاوز به عنف در میدان پیام شیراز و در ملأ عام مردم اعدام شدند.

این بخشی از اعدامیانی بود که جمهوری اسلامی در این ماه اعدام کرده بود البته لازم به ذکر هست که این آمار احتمال کمبود و ناقص بودن را دارد

مطالبی دیگری که می شود اشاره کرد به ادامه ی احکام شکنجه در ایران می باشد .

با توجه به مادهٔ ۵اعلامیه جهانی حقوق بشر : 

هیچ‌کس نمی‌بایست مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد
ما در آبان ماه گذشته شاهد : 

نابینا کردن چشمان یک زندانی بوده 
 ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵: صبح روز جاری درحالی دو چشم مرد قروه‌ای در دادسرای جنایی تهران کور شد که قرار براین بود کههیئت ایرانی گفتگوهای حقوق بشری با اتحادیه اروپا را آغاز کنند.
 و یا دیگر شکنجه و نقض حقوق بشری که می شود اشاره کرد :
دختر ۲۸ ساله مشهدی که در زمان شرکت در جشن تولد یکی از دوستانش بازداشت شده بود به تحمل ۸۰ ضربه شلاق به دلیل شرب خمر محکوم شد . 
دیگر
شلاق در ملاءعام: ضربه بر پیکر عریان روح

مسئولان قضایی شهرستان آبیک قزوین یکی از «اراذل و اوباش» را در میدان اصلی روستای زیاران از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک شلاق زدند؛ ۱۱۰ ضربه شلاقی که در ملاءعام اجرا شد و پیش از اجرای آن پلیس او را در سطح شهر آبیک گرداند.
دیگر اتفاقاتی که افتاد دستگیری چندین تن بعد از تجمعات در 7 آبان بود برای مثال :
بی خبری از همایون پناهی، بازداشت شده هفتم آبان در پاسارگاد

دیگر دستگیری های پی درپی و بدون حکم دادگاه علنی درایران می باشد

 طبق مادهٔ ۱۲

هیچ احدی نمی‌بایست در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله [و مزاحمت] خودسرانه قرار گیرد. به همین سیاق شرافت و آبروی هیچ‌کس نباید مورد تعرض قرار گیرد. هر کسی سزاوار و محق به حفاظت قضایی و قانونی در برابر چنین مداخلات و تعرضاتی است.
که متاسفانه این حقوق در ایران نقض می شود
اسماعیل عبدی در منزلش بازداشت شد
اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره‌ی کانون صنفی معلمان تهران و معلم ریاضیات مدارس اسلامشهر، صبح روز جاری در منزلش توسط ماموران امنیتی بدون ارائه حکم بازداشت شد. پیش از این دادگاه تجدید نظر حکم شش سال حبس اسماعیل عبدی را تایید کرده بود.

در مورد افراد دگر اندیش و بهاییان و یا مسیحی های ایران نیز شاهد نقض حقوق بشر در آبان ماه  بوده ایم

طبق  مادهٔ ۱۸

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.

متاسفانه در ماه گذشته شاهد بودیم که محل کسب دستکم ۱۰۴ شهروند بهایی در تاریخ ۱۲ و ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اداره اماکن عمومی تنها به دلیل اعتقاد صاحبان محل کسب به دیانت بهایی ، پلمب گردید.
امرالله حمکت شعار شهروند بهایی ساکن کرج صبح امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ از سوی ماموران امنیتی در حوالی محل کار خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
چهار شهروندبهایی ساکن شهر بابا سلمان شهریار طی هجوم ماموران امنیتی به منزل یکی از شهروندان بهایی بازداشت شدند.
" ماموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل آقای انواری وی به همراه دخترشان ندا انواری ، فرهاد مقربی و رضوان الله عبداللهی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده اند."

صبح روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ گلستان جاوید اردستان واقع در استان اصفهان توسط مسئولین شهرداری این شهر تخریب شد.
 پیشتر ماموران شهرداری شهر اردستان در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۵ طی اقدامی درب گلستان جاوید ( قبرستان بهائیان) را تخریب و درب آن را از جای خود کَندِ بودند..
 این بخشی بسیار کوتاه از وجود نقض حقوق بشر در ایران بود که در آبان ماه 1395 رخ داده است . 
امید بر این که بتوان نقض حقوق بشر را به گوش جهانیان برسانیم تا بتوانیم اعتراض گسترده ای نسبت به این رفتار خشن جمهوری اسلامی به انجام برسانیم . 



هیچ نظری موجود نیست: