((فرانسوا ولتر))

من دشمن تو و باورهاي تو هستم، اما آماده ام در راه آزادي باورهايت، جان خود را فدا كنم.

۱۳۹۶ فروردین ۱۸, جمعه

آلودگی هوا و مشکلات آن در ایران

در این مقاله سعی بر این گذاشته ام که نگاهی به آلودگی هوا در ایران و مشکلات آلودگی هوا در ایران بیندازیم . در ایران
سالانه آلودگی هوا متاسفانه بیشر و بیشتر می شود و بر وضعیت جسمی مردم نیز تاثیر می گذارند . بیشترین آلودگی هوا را خدرو ها و کارخانجات به وجود می آورند . همانطور که می دانیم در ایران خودرو های فرسوده بسیار زیاد می باشند و حتی خودرو هایی که تازه به بازار هم می آیند ( منظور همان خودرو های ساخت ایران می باشد ) نیز با کنترل نشدن صحیح دچار مشکلات فنی  می باشند که موجب آلودگی هوا می شوند . دیگر کارخانجات می باشد که بسیار به شهر ها نزدیک هستند و هوا را بسیار آلوده می کنند . متاسفاته دولت نیز کمکی برای بهبود هوا نمی کند برای مثال سوخت هایی که در ایران به فروش می رسد استاندارد صحیحی ندارد . برای سوخت ها باید به ۱- اصلاح كیفیت سوخت هاو
۲- استفاده از سوخت های گازی جایگزین. توجه بسیار شود .
- صنایع و نیروگاه ها
- سیستم های گرم كننده منابع خانگی و تجاری
- زباله سوزها
- مواد رادیواكتیو. به عنوان منابع آلوده کننده هوا نام برد


در کل می شود به  وسایل نقلیه موتوری
. آلودگی هوا باعث کاهش 30% بارندگی در کوهستان ها و ارتفاعات نیز می شود دولت ایران نیز هیچ اقدامی برای بهبود هوا در ایران نمی کند .
همچنین باید به این اشاره کنم که این آلودگی ها نیز می تواند تاثیر گذار بر روی بیماری سرطان نیز باشد .
روزانه چندین نفر مبتلا به سرطان می شوند . شایع‌ترین سرطان مرتبط با آلودگی هوا، سرطان ریه است. آلودگی هوا علاوه بر آنکه منجر به بروز سرطان می‌شود، آرام آرام نیز سبب تغییرات ساختاری و ژنتیکی در بافت‌های بدن و تبدیل به عامل سرطانزایی در بافت‌های دیگر نیز می‌شود.
ذرات ریز معلق در هوا با اندازه‌های ٥/٢ تا ١٠ میکرون و ترکیبات ارگانیک فرار (VOC) که از ترکیب‌های متفاوتی تشکیل شده‌اند، حلقه بنزن که در سوخت وجود دارد، حلقه‌های خاصی که در سوخت دیزل (گازوییل) دیده می‌شود و نیز تشعشعات زیرزمینی متسع شده از اورانیوم (رادون) همگی جزو آلاینده‌هایی هستند که نقش آنان در سرطان‌زایی به اثبات رسیده است.
به دلیل آنکه این آلاینده‌ها در سراسر بدن در حرکت هستند، موجب تغییرات ژنتیکی سرطانزایی می‌شوند. بر اساس نتایج یافته‌های پژوهش‌های جامع و طولانی‌مدت در اروپا، آمریکا و کانادا، آلودگی هوا سبب ازدیاد سرطان پستان (در مقطع سنی قبل و بعد از یائسگی) و سرطان مثانه می‌شود. نتایج مطالعه‌ای از تایوان نیز اخیرا ارتباط مستقیم آلودگی هوا را با سرطان مغز نشان داده است.
هم‌اینک آمار گروهی از سرطان‌های متفاوت به‌ویژه درزمینه دستگاه گوارش در ایران در حال رشد هستند اما با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند ابتلا به سرطان ریه به جرات باید گفت که در ٢٠ تا ٢٥‌سال آینده، شاهد بروز موج گسترده‌ای از سرطان ریه در کشور خواهیم بود که متاسفانه در اکثر موارد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند که همین امر بر آمار مرگ و میر سرطان ریه خواهد افزود همچنین در چند سال اخیر جدا از آلودگی هوا توسط وسایل نقلیه و کارحانجات شاهد آلودگی هوا در شهر ها ی جنوبی کشور توسط گرد و خاک نیز می باشیم که بسیار وضعیت نا بسامانی را به وجود آورده است و حتی باعث قطع آب و برق نیز شده است . این امر سبب شده که بیشتر مدارس تعطیل شود و بسیاری مشکلات دیگر که با بی توجهی مسئولیت در ایران روز به روز وضعیت آلودگی هوا در شهر های جنوبی نیز بد می شود . با وجود اعتراضات مردم نیز هنوز کسی جواب گو نبوده است و مردم را به حال خودشان رها کرده اند . بسیار تاسف برانگیز است که مردم کشوری که نسبتا سرمایه ملی بسیاری دارد مردمش حتی بنیادی ترین حقوقشان نیز به اجرا در نمی آید و هوای پاکیزه ای برای استفاده ندارند .
با توجه به این مشکلات لازم است بدانیم در سال 2000 در بخش حقوق بین الملل محیط زیست اهدافی را در نظر گرفته اند  که اشاره می کند
: تـأمين نيازهـاي بهداشتي اولية جمعيتهاي روستايي، نيمه شهري و شهري؛ فراهم ساختن خدمات تخصصي و ضـروري بهداشـتي زيست محيطي؛ و هماهنگي براي مشاركت مردم در بخش بهداشت و بخشهاي مربوطه به بهداشت، و بخشهـاي مربوطة غير پزشكي (نظير نهادهاي تجاري، اجتمـاعي ، آموزشـي و مـذهبي ) در حـل مسـائل بهداشـتي . خـدمات بهداشتي، بايد نيازمندترين بخشهاي جمعيت را در اولويت قرار داده و تحت پوشش قرار بدهد، خصوصاً آنهـايي را كه در مناطق روستايي زندگي ميكنند.» اقدامات پيشگيرانة پيشنهادي شامل مقابله با خطـرات زنـدگي شـهري و خطرات ناشي از آلودگي هوا نيز ميگردند.
همانطور که توجه فرمودید اشاره می شود باید با  خطرات ناشی از آلودگی هوا مقابله کرد که متاسفانه در ایران هیچ توجه ای هم نمی شود .
 از موثرترین راهكارهای كاهش آلودگی، كاهش آلودگی از مبدا است: ساخت و طراحی وسایل نقلیه موتوری كه از حداقل سوخت استفاده كنند، چنانچه در کشور های پیشرفته این امر تحقق یافته و در صدد موفقیت های بیشتری نیز هستند. همانطور که می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشور ها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند ,
ارایه برنامه های آموزشی در رابطه با كاهش مصرف سوخت از طرق مختلف مانند آموزش تعمیر و نگهداری خودروها، الگوهای رانندگی و عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو.
استفاده از رسانه ها ی همگانی (رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... ) و فعالیت های سازمان یافته برای آموزش و افزایش دانش در باره ی تهدیدهای آلوده كننده های هوا وایجاد آگاهی از اجرای قوانین برضد تمامی آلوده كننده ها بسیار مهم و ضروری است. این رسانه ها یکی از اولین ابزارهای ما برای ایجاد تغییر به شمار می آیند.
به كودكانمان از همان سنین كودكی آموزش دهیم كه استفاده از وسایط نقلیه همگانی ، دوچرخه یا پیاده طی كردن
 که مناسفانه ما شاهد هستیم که خیلی از مردم ایرا برای خرید مارکت دم در هم از وسایل نقلیه استفاده می کنند و این به معنای خام و حتی به وجود نیامدن فرهنگ صحیح استفاده از وسایل نقلیه همگانی و یا دوچرخه .  مسافت های كوتاه به سلامت هوا كمك می كند؛
خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری؛
از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و فرسوده با حفظ حقوق صاحبان آن ها.
استفاده از انرژی های تجدید پذیر كه هم اكنون در نقاط مختلف دنیا از آن ها استفاده می شود از جمله انرژی خورشید ،باد، انرژی گرمایی اقیانوس ها ،انرژی امواج آب و انرژیجذر و مد اقیانوس ها ، بیوگاز (سوخت حاصل از تجزیه میكروبی ماده آلی در غیاب اكسیژن _ بیوگاز سوختی پاكیزه است كه می شود از آن برایپخت و پز ،گرم کردن فضا و آب، روشنایی و حتی فراهم آوردن توان مکانیکی در ماشین آلات کشاورزی و ...)
درختان و گیاهان ریه زمین هستند و یك ضرورت اساسی برای بهداشت زیستی این سیاره. هرچند انسان هوا را از دی اكسید كربن پر می كند و لایه ی اوزون را با مواد شیمیایی ساخته خود نابود می كند، درختان سیستمی قوی برای تعدیل این تاثیرات ارایه می دهند. به همان اندازه كه درخت جان تازه ای به جوّ می دهد، جنگل زدایی آن را نابود می سازد. از آن جا كه یك درخت طی دویست سال دی اكسید كربن هوا را جذب و كربن را در چوب خود ذخیره می كند ، وقتی آن را خرد می كنیم و به صورت چوب و یا كاغذ می سوزانیم، کربن دویست ساله ی در بند خود را بصورت دی اکسید کربن آزاد می کند و در نتیجه تاثیر گلخانه ای را تشدید می كنیم. از این رو ما نیاز به كاشت درخت داریم و باید از قطع درختان خودداری كنیم، زیرا هر درخت در هركجای دنیا گوهری است پربها. لایه ی اوزون و گازهای گلخانه ای مرز نمی شناسند، پس قطع هر درخت تاثیر جهانی برجای خواهد گذاشت.
که ما شاهد هستیم در این چند سال اخیر چندین جنگل ، باغ ها و درخت ها را قطع و از بین برده اند .
 استفاده از انرژی ها را درجای خود و به مقدار لازم برای خود مجاز بدانیم.انرژی های خانگی از قبیل :پخت و پز،روشنایی، حرارتی ،الكتریكی، مكانیكی
در نهایت  هوا نعمت بزرگی است كه باید بین همگان مساوی تقسیم شود .
 َ

هیچ نظری موجود نیست: